1. #1
    Avatar de Marie
    Marie 38 ans

    Location
    Paris, France
    Messages
    31 920
    Likes reçus
    9 702
    Bonjour,

    Samedi était organisé à Paris une conférence sur le PVT Nouvelle-Zélande. Une des participantes m'avait demandé si elle pourrait parcourir la Nouvelle-Zélande en moto. Au départ, je lui ai répondu qu'elle ne pourrait échanger son permis moto avec un permis néo-zélandais. Je n'avais toutefois pas pris la peine de faire quelques recherches. Et donc les voici :

    J'ai trouvé ceci sur le site du ministère des transports néo-zélandais :
    International drivers

    If you are visiting from another country or have recently arrived in New Zealand, and you have a current and valid overseas driver licence, you can drive for a maximum of 12 months from the date you arrive in New Zealand. Each time you visit New Zealand, you may drive for a further 12-month period on a valid overseas driver licence, as long as you stay for no more than a year at a time. You must have your current and valid overseas driver licence or driver permit with you at all times when you’re driving. If your overseas licence or driver permit is not in English, you must also carry an accurate English translation issued by:

    • a translation service approved by the NZTA (phone the NZTA's driver licensing contact centre on 0800 822 422 for a list of approved translation services), or
    • a diplomatic representative at a high commission, embassy or consulate, or
    • the authority that issued your licence.

    Note: if your driver licence is not in English, an international driving permit (IDP) - issued in accordance with a United Nations Convention on Road Traffic - may be acceptable as a translation.
    If you don't have a current and valid overseas driver licence or IDP then you cannot drive in New Zealand. If you want to drive then you must apply for a Class 6 New Zealand driver licence.
    Converting to a New Zealand motorcycle driver licence (Class 6)

    If you have an overseas motorcycle driver licence, but want to ride for longer than one year in New Zealand, you must convert to a New Zealand driver licence. You should apply early to make sure you have a new licence before you have been in New Zealand for 12 months.
    Once you have been granted a New Zealand driver licence, your overseas driver licence is no longer valid for driving in New Zealand. This applies even if you have not yet been in New Zealand for a full 12 months.
    Application forms are available from driver licensing agents or on our website.
    Some countries require similar driving skills and have similar licensing systems to New Zealand's. Because of this you don't have to sit a theory or practical test if:

    • you have a licence from Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Japan, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Portugal, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom or the United States of America, and
    • your licence is current (or has expired less than 12 months ago), and
    • you are converting a car or a motorcycle licence, and
    • for the practical test, you have held that licence for more than two years.

    If you have a licence from a country not listed above you will need to pass the theory and the practical test.
    If you are converting a heavy vehicle licence, the requirements are different. More information about this can be found in The official New Zealand road code for heavy drivers, or in factsheet 72 Overseas driver licences: Converting to a New Zealand licence.
    For more information, call us on 0800 822 422.
    Source : The official New Zealand road code for motorcyclists - About driver licences

    Donc en gros, j'avais dit des bêtises lors de la conférence puisque :

    - Il est possible de rouler pendant 12 mois en Nouvelle-Zélande avec votre permis de moto français (si votre autorisation de conduire une moto figure sur votre permis de conduire international (la partie A du permis de conduire international doit être tamponnée).

    - Passé les 12 mois (si vous restez plus longtemps), il faudra changer le permis de conduire français avec un permis néo-zélandais.
    Mais coups de bol, vu que le permis moto français est bien reconnu en Nouvelle-Zélande, il n'y aura pas besoin de passer un test pratique ou théorique, juste prouver que vous avez votre permis valide et on va dire depuis au moins 2 ans (dans le cas présent).

    Voilà voilà, désolée à la demoiselle à qui j'avais dit un peu trop rapidement qu'il faudrait peut-être u'elle échange directement son permis moto en arrivant en Nouvelle-Zélande : ça n'est pas du tout nécessaire.


  2. #2
    Avatar de Bidouillix
    Florent 37 ans

    Location
    Puy-de-Dôme, France
    Messages
    38
    Likes reçus
    3
    Hey,

    Dis moi, sais-tu s'il est possible de commencer un permis moto en Australie et de le finaliser en NZ ?
    Par avance, merci à toi.

  3. #3
    Avatar de LeGahu
    30 ans

    Messages
    1
    Likes reçus
    1
    Message de Bidouillix
    Hey,

    Dis moi, sais-tu s'il est possible de commencer un permis moto en Australie et de le finaliser en NZ ?
    Par avance, merci à toi.
    Bonjour,

    Je tiens à apporter une information à cette discussion, de sorte à ce que mes recherches n'aient pas servies à rien. Je me suis renseignée auprès de la NZ Transport Agency pour savoir si il était possible de conduire avec un permis A1 français en Nouvelle-Zélande. Je rappelle que ce permis concerne les motos légères, de 125 cm3 et de 11 kW maximum.

    Je voulais en effet parcourir les routes néo-zélandaises à moto cheveux quasiment au vent pour mon voyage débutant en janvier 2018.

    Voici le message que je leur ai envoyé:

    "Mrs, Mr,

    Next January, I will go to New Zealand and I have a question about the motorcycle driver licence.
    In France, there is a motorcycle driver licence called "Permis A1". It allows to drive 15 kW motorcycles or less. I would like to know if I can drive 15 kW motorcycles or less in NZ thanks to my french driver licence and my international driver licence.
    Thank you in advance for helping me.

    Yours sincerely."


    Et leur réponse:

    Hello Gaelle,

    Thank you for your enquiry about driving in New Zealand.

    If you have a current overseas driver licence, you may drive in New Zealand for up to 12 months from the last date you entered New Zealand. Each time you re-enter New Zealand, you may drive for a further 12 month period.

    You will be required to carry your original licence with you at all times when driving and drive according to the conditions of your overseas licence. Therefore, if your French licence permits you to operate a motorcycle with a power output of 15 kW or less in France, then you may also operate the same here in New Zealand. However, should you be stopped by an enforcement officer, you'll need to be able to prove this entitlement. In which case, you'll need to carry supporting evidence/documentation confirming this entitlement if it is not immediately obvious from your overseas licence.
    If your licence is not in English, you'll also need to carry an International Driving Permit (IDP) or translation from the licence issuing authority, an embassy, high commission, consulate or a translation service approved by the NZ Transport Agency.

    Pour résumer:
    - je peux conduire 12 mois consécutifs en NZ avec mon permis moto français à partir de la date à laquelle j'entre sur le territoire
    - je peux conduire une 125 cm3 en NZ si mon permis me l'autorise en France
    - je dois posséder mon permis français et mon permis international et prouver si ce n'est pas explicite sur mon permis français que je peux conduire ce type de moto

    Une bonne nouvelle, donc, pour les détenteurs du permis A1 !


    Cependant,attention ! Il faut bien faire la différence entre équivalent permis A1 et permis A1. En effet, en France, si on possède un permis B depuis 2 ans, on peut passer une formation de 7h sans examen qui nous permet d'obtenir un équivalent de permis A1 et donc conduire une 125 cm3 et/ou passer le permis A2. Si on ne possède pas le permis B, alors il faut suivre une formation plus longue et plus coûteuse à l'issue de laquelle on passe plusieurs examens et on obtient ou non le permis A1.

    On ne peut conduire une 125cm3 que sur le territoire français dans le cas de l'équivalent permis B - permis A1 !!

    Désolée d'avoir brisé vos rêves, je partage votre douleur. Je m'imagine dans un side-car à côté de mon copain qui possède le permis A et cette image très amusante me fait oublier déjà un peu l'amertume de la vie.

    Bon voyage à tous et à bientôt sur les routes, peut-être en 2 roues !